Fettisdagen

Semledagen, fettisdagen. Fet tisdag, eller fettis-dagen ?

Hur som helst är det nästan obligatoriskt att äta en semla denna dag. Jag som är mer av den chokladigt  kladdiga fikatypen, är inte så begeistrad i fenomenet semla. Jag förstår om det skapar viss förvåning, eftersom jag går ner i split bara jag hör ordet fika. Men nej, semmel-hysterin förstår jag inte riktigt.

MEN. Självklart måste jag äta minst en semla per år, och det på fettisdagen. Mormors är alltid bäst. Mammas kommer på en stark andraplats. Annars är jag öppen för förslag. Som förstått har jag inte gått igenom Stockholms utbud för att hitta den perfekta semlan, eftersom semlor inte är perfekta i mina ögon. Inte ens chokladsemlan som försöker flörta med mig med den chokladiga touchen.

Men så här har man kommit fram till i olika semletest :

http://www.metro.se/stockholm/har-ar-de-godaste-udda-semlorna/EVHnbA!JfO1zJbRe3wA/

http://www.svd.se/mat-och-vin/semmeltest-2014_3317998.svd

Och tips och trix. En semla kan ju idag se ut lite hur som helst och smaka både saffran och hallon. Eller se ut som en muffin..

http://blogg.alltommat.se/inthekitchen/2014/03/04/5-heta-tips-till-fettisdagen/

http://sotasaker.com/fettisdag/

Idag var jag, Amanda och Hanna på Brunkebergs bageri på regeringsgatan och tog en lång och välbehövlig fika. För jag håller fast i att fika är det absolut bästa man kan göra. Och jag gillar sådana här dagar när man med gott samvete kan skriva in fika i kalendern. Brunkans semla var så fantastisk den kan vara. De får ett stort plus för den goda hemmagjorda mandelmassan med tuggmotstånd och den perfekt vispade grädden. Sedan är det absolut inte deras fel att jag börjar må lite illa när jag närmar mig de sista tuggorna. Det gör jag av mammas semla med.

Minisemlan skulle nog vara min melodi. Och varm choklad kom jag och farmor överens var det bästa tillbehöret. Hetvägg förstår jag inte mig på. Att lägga semlan i varm mjölk så den blir alldeles mjuk och saggig.. ? nej tack.

DSCF0449

 

DSCF0450

Kommentera

