Oblodig bokrea

Jag föreställde mig hur jag tog ett djupt andetag och tittade ut över ett folkhav. Jag såg framför mig hur jag liksom i slowmotion försökte armbåga mig fram bland kulturtanter och kokboksfreaks. Hur jag svettig och utmattad men jag uppmärktsamt skulle se en lucka, göra en snabb sidledsmanöver och klämma mig fram till fynden. Jag förväntade mig betydligt mer spänning och dramatik, näsblod och arga blickar. Bokrean 2014 gjorde mig något besviken. 7.00 var Akademibokhandeln på Karlaplan lugn.

En lätt knuff i ryggen var allt jag fick på min allra första bokrea. I stället för att agera snabbt, kunde jag stå och välja och vraka och vela. Plocka på mig böcker – lägga tillbaka. Fördelen med att vara så tidigt ute, måste vara att man kommer till välorganiserade bord , och det generösa erbjudandet ”tag fyra reaböcker betala för tre” Så det tog jag. Och betalade. Jag gick mycket på känsla och kom hem med böcker jag från början inte hade tänkt mig. Ett par valdes på grund av ”klassiker-stämpeln” med tanken att jag skulle bli något mer allmänbildad bara av att äga dem. En valdes för att den kommer bli snygg i bokhyllan och den sista har jag faktiskt länge velat läsa.

DSCF0361 DSCF0396

Kommentera

