Sanna, Sigrid och den vita mannen som inte kunde dansa

Sanna, Sigrid och den vita mannen som inte kan dansa. Så vill jag sammanfatta melodifestivalens andra deltävling i Linköping. Sanna var kvällens starkast lysande stjärna som pallade favorittrycket och tog sig till final. Det var oundvikligt. Och det säger jag inte bara för att mitt Bromölla-hjärta klappar extra hårt. Faktum är att jag inte är helt såld på låten – men den var trots allt kvällens bästa. Sanna är självklar i sitt artisteri. Låten växer och kommer så göra. I finalen kommer hon bli farlig. Lilla Sigrid var kvällens andra lysande stjärna när hon knäppte oss på näsan med sin charm. ”Yohio är jätteviktig för han dekonstruerar de heteronormativa facken vi har placerats i”. Att man ens kan komma ihåg så avancerade ord? Sedan var det Panetoz med en dansa-inte-pausa-låt och allt jag kunde titta på var den vita mannen som inte kunde dansa. Jag tyckte synd om honom. De andra hade det i kroppen, det svängde och gungade naturligt. Ja, jäklar vad de dansade. Den vita mannen kämpade. Oj vad han kämpade.

Photo 2014-02-08 21 21 58

Melodifestivalen sågs tillsammans med gänget, Cissi, Hanna, Amanda och Maria. Vi granskade, rankade och röstade. Med hjälp av en tiogradig-skala betygsatte vi låtarna efter tycke, smak… och förnuft?  I en tävling som melodifestivalen har man ett behov av att motivera sina poäng, just för att det är låtar i så vitt spridda genrer. Dessutom har poängen i slutändan ett syfte. Vinnaren ska tävla i Eurovision. Vad kommer passa där? När vi röstade, drogs vi mellan hjärta och hjärna. Gillar jag den här låten? Passar den i Eurovision? Är The Refreshments bättre eller sämre än Manda, trots att man inte ens kan  jämföra dem? Jag älskar att prata musik. Det är modigt att prata musik. Och verkligen högst personligt.

Ja, efter mellomys åkte jag och dansade av mig på Debaser strand. Ingen mello-musik. Faktum var att det mesta som spelades var ganska enerverande. Men jag dansade, ja jäklar. Hela dansgolvet var som ett Panetoz. Massa härligt gung och så lite kämpande..

 

Kommentera

