Se OS med gott samvete?

Jag vill se OS. Jag vill se OS med gott samvete. Jag hatar att jag inte kan göra det.

Jag ser alltid fram emot OS. Mer än andra evenemang och tävlingar just för att det är unikt. Det står högst på alla idrottares rankinglista. Alla ligor och världscuptävlingar stannar upp så att alla kan vara med. För en gång skull är det ett komplett Tre kronor eftersom Zetterberg  omöjligt kan spela NHL samtidigt. Klokt. OS ger mig (vanligtvis) hopp om mänskligheten då man förenas trots konkurrens i skidspåren. Jag får rysningar när alla länder går i invigningsparaden och viftar stolt med sina flaggor. I två timmar.  Jag får gåshud av att se de stora stjärnorna få den där övermäktiga känslan ett OS innebär. De fotograferar, filmar och förevigar. Det kan vara ett once in a lifetime-ögonblick vi är många som drömmer om. Även jag, som endast åkt skidor en gång i Sälen då jag var fjorton,  har någonstans en längtan efter en OS-medalj. Vägen dit är omöjlig. Ja, inte om du frågar Gunde förstås.

Jag hatar att jag inte kan få känna den renodlade glädjen över att spelen är igång. Jag hatar att jag inte känner mig sugen på att skylta om hur jag följer sporthändelserna. Jag hatar att jag inte kan få känna mig stolt, utan kampas med en skuldkänsla av att jag vill se, men ändå inte. Eller snarare inte borde.

Rysslands syn på människor är äcklig. Att det finns en lag som är emot förespråkandet av HBTQ-personer är avskyärt. Vi tolererar inte Rysslands syn på mänskliga rättigheter. I ett sådant land passar inte OS in. Inte alls.

Och nu står vi, idrotts-och OS-fantaster i ett kval. Ett kval vi inte själva har valt att sätta oss i. Stänga av tvn och missa fem-milen?  Titta med bara ett öga? Johan Olsson förtjänar mitt stöd. Men inte Ryssland, Putin och inte de som satt oss och framförallt sitt eget folk i denna situation. Vart ska fokuset läggas? Hade inte OS anordnats i Sotji, hade inte dessa frågor lyfts upp på samma sätt? Ska vi någonstans utnyttja detta? I stället för att missa Curlingen bör vi påverka politikerna att påverka. Att efter dessa spel, inte glömma bort hur landet Ryssland är att leva i. Vad ska  alla dessa arenor som byggts för spelen användas till? Vi ska ta ansvar. Och vi ska ta ansvar på rätt sätt.

Varför blev OS så komplicerat?

Kommentera

