MELLO!

Vi är igång. Första, men absolut inte sista konfettin har fallit. Att Sylle skulle vara den med konfettifyrverkeri var kanske lite otippat, precis som kvällens utgång tycks vara enligt media. Dock inte om du frågar mig.. Melodifestivalen 2014 är här och en fem veckors folkfest är igång. Jag älskar det.

Första deltävlingen tog oss  till Malmö arena där vi senast höll Eurovision song contest. Ett evenemang Christer Björkman, Petra Mede, Edward af Sillén och resten av Sverige ska vara mer än stolta över. Sverige och musik är en väl erkänd och oslagbar kombination. I alla fall, så var det ett spretigt startfält med både etablerade och nykomlingar. Men där första-gången-kandidaterna tycktes mer etablerade än de rutinerade. Jag tänker på Ellen Benediktsson som berörde och med  en knäckande säkerhet tog hem en finalplats. Jag var som sagt inte förvånad. Vi är svaga för sådant.. vi vill ha skrällar, vi vill att de oerfarna ska få synas, vi vill lyfta fram de ”svagare” även om Ellen lös starkast. Det var som när Marie Lindberg med Trying to recall tog sig till final 2008. En lärarinna i final bland etablerade artister? Otänkbart och därför självklart. Vi är svaga för denna typ av sagor. Det var också därför även Linus Svenning tog sig till andra chansen… Jag, jag börjar bli trött på detta sätt att ”sympati-rösta” och med det inget ont sagt om varken Linus eller låten. Även om jag inte gillade låten särskilt mycket. Ellen däremot, vilken röst, vilken låt, vilken känsla.

Yohios låt var kvällens bästa. Jag hade dock gärna sett Andreas Johnsson själv framföra den. Nu fick han som upphovsman sitta på avbytarbänken, längst bak, längs väggen i greenroom. Ännu ett bevis att själva låten inte är det vi röstar på, trots att det är en meloditävling. Men det där behövs inte älta om. Det är nya tider, så att säga…

Sylvesters låt kommer jag lägga till i min spotify-lista och lyssna på om och om igen. Snyggaste outfiten men en sistaplats i tävlingen. Elisa var schlager så in i norden och Helena Paparizou kändes passé.

Jag och Linnea hade en riktig mellokväll med tacos och chokladcupcakes. Vi hade ett ultimat röstningsprotokoll där vi betygsatte allt från kläder och framträdande till det mest relevanta. Låten. Enligt vår lista skulle Yohio och Ellen gå till final.. vilket de gjorde. Sylle och Elisa skulle gå till andra chansen. Det gjorde de inte. Alvaro skrattade vi mest åt, trots ett hyfsat snyggt nummer.

Annars var programledarna kvällens bästa. Anders och Nour. Love !

Om det annars tycks och tänks tills vi spyr, så är det inget emot nu. Det är mello-tider!! Yeah.

Logga_14_1024x576

Kommentera

