Gynnings kök

Halkade in på Carolina Gynnings blogg häromdagen. Jag gillar henne. Ibland, ibland inte alls. Jag imponeras av starka kvinnor som lyckas med sina drömmar och att hon är skånsk gör att jag känner en viss typ av samhörighet.  I ena stunden syns hon vara intelligent och driven. I en annan verkar hon flyta genom livet på ett bananskal och inte vara särskilt sympatisk…

Och på tal om banan så låg klippet ”Gynnings kök” uppe på bloggen. En matserie som skulle komma i flera delar.  Denna dag skulle hon göra bananpannkaka. Jag själv, är förtjust i mat och matprogram och blev nyfiken. Bananpannkakor är ett nytt men uppskattat fenomen i mitt liv. Det är gott, nyttigt och enkelt. Och det var precis vad Gynning ville påvisa i sitt matprogram. Bara det, att hon fick något enkelt att verka svårt. När hon öppnade munnen fick jag rygga tillbaka, rädd för vad som skulle sägas och göras. Gränsen mellan träffsäkert och korkat är hårfin. Och jo, håret var fint. Det var en tillsynes påkostad videosnutt, där make-up var gjord av erkända Anna Kokotos men det mynnade ut i roliga timmen.

Jag minns mina vänner Matildha och Regina gjorde ett humorinslag i skolan, där de slängde svinto och ketchup  i pannkakssmeten och spelade dumma. Det var roligare än Gynnings kök.

Av kommentarerna att dömma verkade det uppskattas. Och jag kan förstå det, med tanken på kontrasten till andra matprogram och att misstanken om att man aldrig sett Gynning i ett kök besannades var tillfredsställande. Att det fanns en tendens till att vara sådär, ”skit samma” ”jag är gravid och hungrig” ”det är supernyttigt” kan man se som förlösande och rebelliskt. Jag blev mer irriterad. Jag såg inte det roliga.  Det är inte hela världen, vad gör detta för mänskligheten. Men jag tycker det är synd. Det är synd att hon inte överraskade. Det är synd att Sveriges bästa sminkör och ett proffsigt filmteam inte fick ägna sig åt några som faktiskt kan det där. Att begåvade människor inte får synas. Jag är väl mest bitter.

http://gynning.net/2014/01/24/gynnings-kok-avsnitt-1-bananpannkaka/

Kommentera

