En dag på Danderyds

Jag åkte genom halva stan, fick olika direktiv och slussades fram och tillbaka. Fem timmar senare och 400 spänn fattigare får jag veta att allt är ”bra”.

Följetången om min mage fortsätter.. Jag orkar inte redogöra för alla vändor som tagits för att försöka få bukt på en orolig, spänd, svullen, ond och öm mage som jag tampats med under över ett års tid. Det finns nog inget jag inte provat – men utan resultat. Efter att jag nu under ett par veckor känt en ny sorts smärta var jag tvungen att söka hjälp här i Stockholm, vilket skulle visa sig vara lättare sagt än gjort. Då jag inte är skriven här än, är det ingen som vill ta emot mig. Jag slussas bara vidare. Nya telefonnummer, nya röster. Ny dag, nya direktiv. Jag pratar med sjukvårdsupplysningen som säger sig ha koll.. de säger åt mig att åka till Hötorgets cityklinik. Väl där säger de att jag ska åka till Danderyds sjukhus.

Det brister lite för mig. Hjälp mig. Danderyds sjukhus? var? hur? Väl där, och efter att ha förklarat mitt problem för fjärde gången får jag betala 400 kronor och sitta ned i väntrummet. Det görs prover och det kläms. Detta har jag gjort förut.. tusen gånger så jag vet att de inte kommer hitta något. Mycket riktigt.. jag skickas vidare. Andra urinprovet för dagen och tre timmar i ett nytt väntrum. Jag är duktigt ensam och stressad över att jag inte har en aning hur länge jag ska behöva sitta där. Jag har tider att passa. Jag är svinhungrig. Till slut frågar jag en sköterska om det möjligtvis går att få tag på mat någonstans. Det gör det. Kastar i mig mat eftersom jag inte vill missa min läkartid… men det ska dröja en timme till innan jag blir undersökt. Nu, på ett nytt sätt, nya frågor besvaras. Men nej. Allt ser fint ut. Allt är bra… BRA!?!? Det kan inte vara bra!?

Jo, det är skönt att höra att jag inte kommer varken dö eller bli steril. Men det är inte bra. Smärtorna och obehaget sitter kvar. Möjligtvis blir jag mentalt något starkare efter att ha tagit mig igenom denna dag, på egen hand och kan sticka hål på några orosmoln. Men bra. Det är det inte.

Kommentera

