Sömnlöst

Jag har hört att vissa föredrar nattetid för kreativa utövningar såsom låtskriveri eller poesi. Som om natten för med sig något dagen inte kan åstadkomma. Som om mörkret omsluter en skaparglöd likt den enda ljusglimten. Natten är hemlig och kuslig. Den är ensam och kall. Jag kan inte sova.

Jag kan inte sova, så jag provar att vara kreativ. Jag provar att formulera ord när andra sover. Jag är vaken. Det är på nätter som dessa jag tänker. Det är nätter som dessa jag har ont i magen. Det är nätter som dessa jag inte vet hur jag ska bära mig åt. Egentligen vill jag inte vara kreativ. Jag vill sova. Sova bort det onda. Sova bort natten så att dagen får möjlighet att göra sig synlig.

Kanske är det kreativt. Kanske är det bara enerverande. Kanske är det stressande. Känslan av att jag borde sova, men jag kan inte. Kanske får jag de bästa idéerna. Kanske är de som bortblåsta imorgon. Kanske är det en sådan här natt smo kommer göra mig historisk.

Poesi lär det inte bli.

Kommentera

