Nyhetsreferat

Idag ska jag få leka journalist på riktigt. Eller någorlunda på riktigt. Jag ska jobba under någon form av stress och press. Vi ska få lyssna på information om Eu-parlamentsvalet. Det ska iscensättas en sorts presskonferens – och en timme senare ska jag skicka in ett referat på detta.

Mer än så vet jag inte. Men det är kittlande att vi nu sakta men säkert börjar nafsa på det praktiska. Sådant som kommer tillhöra vardagen i framtiden. Förhoppningsvis. Läste ett kapitel i en kursbok igår, där det gavs handfasta tips på hur man skriver en nyhetsreportage. Checklista och tekniska tips. Något träigt emellanåt, men samtidigt något jag längtat efter. Eller snarare nervöst väntat på. Jag har så mycket att lära.. och det känns lugnande att jag faktiskt gör det.

Jag har laddat upp med en tallrik gröt. Det ska ju vara bra. Jag har aldrig gillat gröt, men med mammas sylt gick det an. Denna uppgift är inte så särskilt allvarligt, men jag väljer att se det så ändå. Jag tror det är smartast.

 

Kommentera

