Tentatankar

Jag pluggar och lär mig. Jag läser för att jag vill lära mig. När engelsk kurslitteratur får en att känna sig korkad och dum behöver jag påminna mig själv om detta. Jag vill lära mig. Jag vill att den primära anledningen och motivationen ska vara att skaffa mig kunskap och inte ett bra betyg – även om det är lätt i vår prestationsvärld att snegla åt betygskriterierna. Betyg är inte fel, då det är en måttstock på din kunskap – och någon slags feedback behövs. Och om man väljer att tolka betygen rätt – kan de visa på viss kunskap, eller också bara på hur mycket information som lyckats fästa sig ytligt, för att sedan lämna plats åt ny information. Just kunskapen är egentligen själva belöningen och att tillämpa detta i livet, tekniskt och praktiskt är vad betygen borde handla om. Allt kämpande med motivation och ambition resulterar i att jag kan något jag inte kunde förut.

Ibland är det nästan omöjligt att se vad som faktiskt kommit ut på andra sidan av en pluggperiod förutom påsar under ögonen och en bokstav vittnandes om hur bra du presterade under en tretimmars salstentamen.  Tidigare kanske jag var mycket väl godkänd.. nu kan jag vara ganska B. På högskolenivå måste jag med mina prestationskrav påminna mig om att själva bokstaven spelar mindre roll. Det är vad jag kan som spelar roll. Och det i sig kan också vara en läskig tanke.

Jag gillar kicken jag får av att lära mig. Att kunna saker är verkligen för mig en belöning.  När jag igår satt och pratade med min bror och förbannade mig över nästa veckas tenta insåg jag en stund senare att jag gav honom råd, som jag faktiskt lärt mig av att läsa Windahl och lyssna till min föreläsare i den aktuella kursen. Jag blev något besegrad. Det blev svart på vitt att det jag tycker är sådär komplicerat och väljer att lägga i onödighets-facket blev plötsligt relevant. Jag insåg att den där boken som jag skulle vilja spy över faktiskt har gett mig något. Ibland är det jobbigt, men värt, att erkänna sina fel. Och brister.

Kommentera

