Jag är hemma.

Bakvänd åker jag framåt.På tåget. Tillbaka. Tillbaka hem. Från mitt nya hem, till det som alltid kommer kallas hem. Jag ser stadssiluetten med dess höga hus och torn, lampor och julbelysningar bli mindre och mindre. Till slut är den precis så liten som den såg ut första gången jag såg den. Närmare så övermäktigt stor. Den var kittlande okänd och välbekant på samma gång.

Det blir surrealistiskt att titta tillbaka på den gångna hösten. Hur allt började, hur allt fortskred och hur jag idag kan titta tillbaka på alltsammans med svaren på en del frågor jag då ställde mig. Jag var ganska säker på att jag gjort rätt när jag valde att byta stad och påbörja en ny famtid och jag är inte mindre säker idag. Snarare säkrare.

Jag hade ingen aning om vilka jag skulle möta, vilka jag skulle baka pepparkakor med eller vem som skulle vilja dela en flaska vin med mig. Jag hade ingen aning vilka som skulle göra starkast intryck på mig. Jag hade ingen aning om att jag skulle prata om så intressanta saker, bli så inspirerad och upptäcka så många nya marker. Jag har lärt mig så mycket, inom skolans väggar och utanför. Jag kan prata i medietermer och jag kan göra en någorlunda Kaffe Latte. Jag har upptäckt saker hos mig själv. Saker som legat latenta och dolda och som nu väckts upp igen. Intressen för saker och händelser. Jag har känt en glöd som bara vill ta mig framåt – lära mig mer, prova mer, en klåfingrighet i att kasta mig in i den journalistiska världen.

Jag är tacksam som tusan. För allt. Jag är glad över att jag får känslan av de hemifrån är med mig hela tiden, alltid – enkla meddelande värmer likt en brasa. Jag är glad över hur Stockholm har tagit emot mig. Jag är tacksam mot mig själv som vågade.

Kommentera

