Veckans krönika

Sankta Lucia

Nu börjar jag förstå de där tanterna som satt och grät på första raderna när vi, efter åtta omgångar ”staffan var en stalledräng..” sjöng för dem. Luciasånger i perfekt harmoni. Stämsång och levande ljus framkallar gåshud.

Det är nu jag förstår vilken nytta vi gjorde på ålderdomshemmet. Jag inser också att de där byggarbetarna i fabriken faktiskt uppskattade oss, fastän de hade lite svårt att uttrycka känslor och såg ut som om de obekvämt endast ville dricka upp sin kaffe och den extra pepparkakan som serverades denna dag. Trots verser och förklaringar är vi många som glömt varför vi firar Lucia egentligen. Det faller i glömska när dagisets avdelning Smulan sjunger Tipp Tapp i fjorton olika tempo och tonarter. Underbart.

Lucia är tradition. Ett ord jag personligen känner starkt för denna starkt röda, väldoftande, välsmakande tid av året. När det är Lucia är det  alltid någon som ska svimma av att ha ljuset för nära fejset. Det är alltid några som har för korta linnen och det är alltid någon som struntat i att stryka den vita särken. Det är också någon som ska dra upp debatt om och kring lucia. Utseendefixering, huruvida det ska vara pepparkakor och tomtar eller inte. Ibland är debatten bra och givande och viktig. Ibland känns det som vi överanalyserar och letar tillfällen att känna en strimma av kränkhet att belysa. Jag orkar inte.

Jag gör något så otraditionellt och delar en krönika i min ”krönika” då den kommer från min lilla hemby. Inte från min skola, men i mina områden. Jag väljer att dela den för att jag har sett uppståndelsen, men har inte riktigt köpt debatten. När jag hittade denna, satte den någorlunda fingret på hur jag tänkte..

http://www.dn.se/ledare/krankta-lucia/

Kommentera

