Julmusikstips.. eller inte..

Musiksmaken är generellt högst personlig och varierande. Såklart. Det är så mycket som gör en låt bra och så lite som krävs för att göra en låt mindre bra. När det gäller julmusik är det än mer förvirrande. Om en jullåt är bra eller sämre kan inte enbart höras på ackordföljden eller vibraton. Det beror på vilket förhållande man har till låten. Inte sällan barndomsminnen och traditioner. 

Skulle jag tipsa om bra julmusik skulle jag kunna säga Carolas ”jul, jul strålande jul” Christer Sjögrens båda julalbum eller Wizex ”Julafton hemma”. Men det är bara för att vi brukar klä granen till Carola, äta julbord till Sjögren och julpynta till Wizex.. Den där sista är det väl mest jag och mamma som brukar sätta på . Skulle jag inte ha någon slags förankring till dessa låtar skulle jag högst troligt inte ens nämna dem. När jag sedan tipsar om The Baseballs, Celine Dion och Michael Bublés julalbum är det väl någonstans här jag kan förvänta mig medhåll från utomstående.

Pappa samlar på julmusik så jag har hört det mesta. Allt från gåshudsframkallande Josh Groban till parodiversioner av Destinys child. Det är olika känslor som framkallas och så ska det vara.. Så jag tror jag behåller de första lite otippade tipsen för mig själv, tillsammans med Klasses julkalender-skiva, Jenny Öhlund och Barry Manilow. Så tipsar jag istället om Kelly Clarksons nya julalbum som nykomling faktiskt är riktigt, riktigt bra!

Kommentera

