Nästan bäst

Veckans bästa var när jag ganska tidigt på morgonen gick ut från porten och trampade i knastrande snö. Jag var på väg mot mitt nya jobb, Brunkebergs bageri som skulle möta mig med värme och lussedoft. Jag hade julmusik i öronen, det var mörkt, men ljust. Dels på grund av snön, dels på grund av alla ljus på balkongerna och av Sturegallerians juldekorationer. Biblioteksgatans juldekorationer och de ljusklädda broarna över kungsgatan. Det var lugnt. Stockholm hade inte hunnit vakna. Det var jag i denna fantastiskt vackra stad tillsammans med Michael Buble som sjöng t’s beginning to look alot like christmas som tema. Det var mysigt.

Näst bäst är att äta frukost till julkalendern varje dag. Jag älskar den. Den är jättebra. Barnen är bedårande och Björn Gustavsson är galen. Det är en riktig guldstund att dricka varm choklad och se dagens lucka. Jag blir 9 år igen och vaknar först upp när vinjetten går av och jag inser att jag borde dammsuga… Det hände aldrig när jag var 9.

Veckans sämsta är Sven. Svenne har inte varit schysst inte. Nej, han har verkligen ställt till det. Vissa höll han kvar. De fick inte åka hem. Andra fick inte åka hit. Vissa fick inte flyga. Många fick tänka om. Och nu är det halt. Vi har iallafall fått något att prata om…

Kommentera

