Julig helg

Idag är det 1 advent. 1 december. Äntligen, äntligen, äntligen! ”Nu är det jul igen” som det så fint sjöngs idag medan det dansades runt granen på Skansen. Jag dansade inte, även om jag blev uppbjuden. Men jag njöt. Jag fick gåshud av julstämningen som börjar infinna sig.

Mamma och pappa är här hos mig i Stockholm och vi har firat advent hela helgen. De kom i fredags, mina kära föräldrar och jag tror de tycker det är lika härligt som jag, att de sovit på luftmadrass på Östermalm hela helgen. Vi har hunnit med det mesta och det bästa. Som de julnördar vi är (stolta sådana) har vi gottat oss åt att checka av Stockholms julutbud. Inte allt, nej, men en hel del. Vi har varit på julmarknad i gamla stan och vi har varit och träffat NK-tomten. Vi skymtade deras julskyltning även om den till stor del skymdes av barn och familjer som med stora ögon stod och tittade på skådespelet som pågick. Fantastiskt. Vi gick förbi skridskobanan i Kungsträdgården, drack tomtelatte och har varit på Jul på skansen tillsammans med Mats Sundin. Jag skojar inte. Mannen – legenden var där! Pappa kan ha ådragit sig ett par blåmärken efter att jag pockade på uppmärksamhet för att bekräfta vad jag såg.

Just Jul på skansen var, trots kalla tår, underbart mysigt med sin julmarknad, polkagrisstånd och julateraljer. Körer som sjöng julsånger och ett grymt band som hottade upp gamla ringdans-låtar. Skansen var jul. Liksom Gamla stan och alla juldekorationer och julljus som finns i denna stad. Som julnörd har jag hittat min plats på jorden. Eller en av mina platser. Jag bara måste få uppleva en jul i USA också. Tänk New York…

Sedan firade vi 1 advent som vi brukar. Med årets första glögg, pepparkakor, skumtomtar och lussebullar. Mamma gjorde sin goda lax/citrusröra och dessutom fick vi stolta se lillebror spela bakom Calle Kristiansson i Bingolotto. Han var så fin och han var så bra.

Mitt i allt detta har jag hunnit jobba två pass på Brunkans. Det känns så roligt att åter få träffa kunder och sälja valnötsbröd och lussebullar. Jag har även gjort massor av fula, men trots allt goda kaffe latte!

Jag vill inte att denna helgen ska ta slut. Snälla ta inte slut!

Photo 2013-11-30 15 41 02 Photo 2013-11-30 15 42 14 Photo 2013-11-30 15 49 30 Photo 2013-11-30 17 07 56 Photo 2013-12-01 11 23 39 Photo 2013-12-01 11 23 45 Photo 2013-12-01 12 08 16 Photo 2013-12-01 12 14 07 Photo 2013-12-01 15 22 49 Photo 2013-12-01 19 11 29 Photo 2013-12-01 20 41 49

Kommentera

