Fotografiska

Det är mycket premiärer och ”första gången” här uppe i stora staden. Idag gjorde jag mitt första besök på Fotografiska. Tre fotoutställningar, ganska olika, men jämnt bra. De speglade olika världar, på olika sätt, med olika tekniker. Jag kom underfund med att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara en bra bild. Jag ser när en bild är bra och jag ser när en bild är dålig, men det finns väldigt mycket där emellan. Jag noterade att det är väldigt mycket naket. Både vackert och obekvämt. Jag kom på mig själv att låta väldigt kunnig och prata om kontraster, blaha och jag vet inte vad.. har jag tur hade jag rätt i något.

Om jag ska droppa ett namn som imponerade så var det Pieter Hugo. Han var grym. Och så gillade jag de bilderna som var tagna i en fotostudio. Sådana skapande platser är intressanta. Studios och teatrar.

Det triggade igång något i mig. Trots att jag egentligen aldrig varit intresserad av att ta bilder själv, utan nöjer mig så bra med att andra gör det, så var det något som fick mig att vilja skaffa mig en kamera och börja fotografera. Jag har ingen aning om hur ljuset ska vara, hur man fokuserar och inte. Men jag blev plötsligt väldigt sugen på att prova.

Sitter och tittar på ”Alla är fotografer” med Schyffert och Rheborg som en liten avslutning på denna fotodag. Väldigt, väldigt kul program som kan rekommenderas. Kanske är det så att vi alla är fotografer…. eller bara önsketänkande.

Style: "vvv" Style: "vvv"

 

Kommentera

