The holiday

Den årliga visningen av The Holiday har nu ägt rum. Här, i min nya soffa har jag suttit två timmar och njutit. Gråtit, både av glädje och sorg. Jag har suckat romantiskt. Jag har smält lite grann inombords över de söta barnen. Jag har fått rysningar av en gammal mans historia och jag har blivit varm av kärleken. Jag har smakat på julen och dess magi.

The holiday har blivit en tradition innan tradionen för mig. Oplanerat har jag gjort det till just en tradition. Det har blivit en helig stund som aldrig gör mig besviken. När jag insåg att denna söndagen, lagom många veckor innan jul var en perfekt ”The holiday”-dag laddade jag upp med pepparkakor och kaffe. Årets första pepparkakor. Jag tog på mig mina tjocka gråa strumpbyxor och en skön bomullsklänning. Sedan virade jag in mig i en stor varm grå kofta och lade mig under filten, med resterna av en fantastiskt god Hägen Daaz -glass med stor sked. Ljusen var tända och när jag tryckte på play försvann jag in i denna minst sagt fantastiska film och den stämning som den skapar.

Det är något med den filmen som trycker på alla knappar. Det är den pittoreska engelska jul-idyllen i den mysiga stugan som jag skulle kunna betala miljoner för (om jag haft några). Det är LA med all den lyx och storhet jag älskar med USA. Det är oväntade möten. Det är den hopplösa romantikern i mig som får mig att känna att ingenting är omöjligt. Denna stund, varje år, gör något med mig. Den ger mig något mer. Och varje år, måste jag göra det där runt omkring, pepparkakorna, de grovstickade raggsockarna och de tända ljusen. Det är kombinationen av allt.

TheHolidaySoundtrack

Kommentera

